Už přes měsíc jsou v hypermarketech zapáskované regály se šatstvem, elektronikou a dalším nepotravinářské zbožím.
Kupovat můžete pouze potraviny, drogerii a jiný sortiment nezbytný pro živobytí. Mnozí nad tímto opatřením kroutí hlavou a zdá se, že trpělivost už dochází i zákazníkům!
Obchodníci s potravinami čelí narůstajícímu tlaku zákazníků, kteří se dožadují možnosti koupit alespoň základní nepotravinářské sortiment v jejich obchodních provozech. Zákaz jeho prodeje platí už více než měsíc, a to na základě vyhlášky hlavního hygienika ČR.
“Mohu potvrdit, že obchodní řetězce evidují množství podnětů od zákazníků, ať už prostřednictvím zákaznických linek, nebo i přímo v obchodech, aby si mohli koupit alespoň některé základní nepotravinářské zboží,” řekl Martin Krajčovič, předseda SAMO.
Stěžují zejména senioři, ale i rodiče s dětmi. Po tom, co obchody zavřely regály s nepotravinářskými zbožím, mají problém dětem zajistit základní potřeby. “Došli nám všechny barvičky, neumíme koupit nůžky. Jak mám objednat dceři přes internet jeden oranžový papír? “Ptá se matka, která se sama stará o 6 dceru. Dobré zkušenosti nemá ani s nákupy přes internet. Problémem je zejména koupě oblečení naslepo. “Jedny dětské kalhoty stojí v jistých obchodech i 40 eur, kurýr cca. 5 eur a když to takto musím vrátit 3x, je to všechno na moje náklady, “dodala.
Narůstající tlak zákazníků cítí už i prodejci. “Mohu potvrdit, že obchodní řetězce evidují množství podnětů od zákazníků, ať už prostřednictvím zákaznických linek, nebo i přímo v obchodech, aby si mohli koupit alespoň některé základní nepotravinářské zboží,” řekl Martin Krajčovič, předseda České aliance moderního obchodu, která sdružuje obchodní řetězce Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro, Terno a Tesco.
Omezení, že nemohou prodávat nepotravinové zboží, přišlo ještě před vánočními svátky, ale podle řetězců již ztratilo své opodstatnění. “Omezení v čase předvánočních nákupů se lze v kontextu snahy o snížení mobility dalo chápat, momentálně je však situace diametrálně odlišná. Motivace k velkým nákupům v současnosti pominula. Naopak, lidé si potřebují dokoupit alespoň základní zboží, které se opotřebovaly, resp. pokazili a potřebují jejich naléhavé nahradit. Jelikož jejich koupi by i tak realizovali spolu s nákupem potravin, zdravotní rizika se tím nijak nezvýší, “dodal Krajčovič.
Dodal, že stát se prodlužováním současného stavu navíc obírá o peníze. Zákazníci totiž v této situaci rekordně zvedají tržby e-shopem, z nichž ale mnohé platí daně v zahraničí. Podle nedávno zveřejněné analýzy bank v roce 2020 z každých 100 eur zaplacených Slováky v e-shopech směřovalo až 57 eur e-shopem platícím daně v zahraničí.