Ve vánočním spěchu se slovenská vláda rozhodla zpřísnit epidemiologické opatření natolik, že své brány museli zavřít menší obchody a pootvárané zůstaly jen potraviny či drogerie, uvádějí Hospodářské noviny.
V supermarketech však zákazníky široký sortiment výrobků, a tak řetězce jako Lidl, Kaufland, Tesco či Billa jednoduše opáskovali sortiment, který tehdy vláda zakázala prodávat.
Pokud si spotřebiče či oblečení přes zákaz zpod pásky vytáhl, u pokladny ti ho ve většině případů bez problémů namarkovaly, ale oficiálně měly prodávat pouze nezbytné potraviny.
Mnozí Slováci po příchodu do obchodního řetězce pění vzteky, v důsledku čehož se hromadí stížnosti na denní bázi. Obchodní provoz totiž museli respektovat rozhodnutí vlády a hlavního hygienika. Před pár dny konečně došlo k radikální změně!
Změna nastala po přijetí nejnovějšího usnesení vlády z 5. února, v němž bylo mírně upraveno znění části o cestě v nezbytném rozsahu za účelem získání nezbytných životních potřeb. Tato část představuje výjimku ze zákazu vycházení, a tak si můžeš jít do obchodu pořídit životní potřeby bez obav z toho, že by tě policisté pokutovány.
V novém usnesení vlády však vysvětlení nezbytných životních potřeb prošlo úpravou. “Zejména nákup nebo pořízení potravin, léků a zdravotnických prostředků a pomůcek, hygienického zboží, drogistické zboží, krmiv a dalších potřeb pro zvířata, zajištění péče o děti, zajištění péče o domácí zvířata, doplnění pohonných hmot,” píše se v něm, a tak nejdůležitější roli sehrává slovo zejména.
Díky slovu zejména jakoby vláda uznala, že mezi nejběžnější životní potřeby patří nákup a pořízení potravin, ale nemusí to platit u každého. Řetězce proto zvolili taktiku přenesení odpovědnosti na zákazníka.