Řečová komunikace je velmi důležitá, jedná se o základ mezilidské komunikace. Říká se jí verbální komunikace, bez té se již dnes neobejdeme. Řeč se samozřejmě začíná vyvíjet u dětí a mohou se vyskytnout nějaké problémy ve vývoji řeči.
Vady řeči označujeme těmito názvy
- dyslálie (patlavost)
- dysartie
Dyslálie (častěji známá jako patlavost)
Dyslálie, častěji se jí říká patlavost řeči, je vada, která je typická pro mnoho dětí. Normálně se vyskytuje u dětí z mateřské školy a při správném vývoji je do první tříd základní školy odstraněna. Pokud tato patlavost zůstane, jedná se o vývojovou vadu řeči. Dyslálie vypadá v praxi tak, že dítě špatně vyslovuje některá písmenka. Pro prevenci je důležité, aby dítě mělo mnoho podnětů a možností mluvit. Zde jako u mnoha dalších činností platí, že trénink dělá mistra. Dítě by nemělo používat stále ta samá slova, ale naopak by mělo být vedeno, aby si zapamatovalo co nejvíce slov. Mnohdy mohou pomoci různé slovní hříčky, krátké básničky a slovní hry. Základem je s dítětem hodně mluvit a nechat ho mluvit. Když bude jen koukat do elektroniky, nic se nenaučí a později z toho mohou být vážné problémy a komplikace.
Druhá vývojová vada se nazývá dysartie
Dysartie je porucha řeči, která je charakterizovaná špatnou artikulací. Důsledkem této vady je onemocnění nervové soustavy, která brání správné výslovnosti. Tato zábrana může být na různých částech orgánů spojených s artikulací. Může se jednat o jazyk, plíce, rty, hrtan, ale i další orgány. Dysartie se tedy od dyslálie označuje právě tím, že se jedná o špatnou výslovnost. Oproti tomu dyslálie značí pouze chybu výslovnosti v nějakém písmenku. U této vývojové vady se bohužel jedná o chybu způsobenou nervovou soustavou, tudíž není možné jí předejít nějakou prevencí jako je tomu u dyslálie, tam je to vše o tréninku.